Ponieważ zabawa jest główną formą aktywności dziecka, w naszym przedszkolu edukacja odbywa się poprzez zabawę. Z wieloletniego doświadczenia wiemy, że dzieci najbardziej intensywnie się wtedy uczą. Realizacja naszych programów nie tylko gwarantuje radosne i atrakcyjne spędzanie czasu, ale zapewnia też dziecku najlepsze przygotowanie do dalszej edukacji szkolnej.
Nowy, w pełni zgodny z założeniami obowiązującej podstawy programowej program wychowania przedszkolnego. Główną zaletą recenzowanego programu jest jego innowacyjna koncepcja, w której Autorki odwołują się do warstwicowej teorii wychowania i na niej budują strukturę treści w podziale na pięć warstw (biologiczną, psychologiczną, socjologiczną, kulturologiczną i duchową). Umiejętnie łączą również założenia teoretyczne z praktyką, odwołując się do koncepcji humanistycznej człowieka. Wskazują słusznie na potrzebę indywidualizacji w organizowaniu środowiska uczenia się dziecka. Program jest w pełni zgodny z nową podstawą programową.
prof. zw. dr hab. Bożena Muchacka — wieloletni rzeczoznawca MEN, dyrektor Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie*
Nasze przedszkole podczas zajęć dydaktycznych wykorzystuje pakiety książek z serii „Olek i Ada” odpowiedni do danej grupy wiekowej.
To nauka liter przez zabawę z programem „Literkowo”, bardzo atrakcyjna i różnorodna, stosowana już w wieku trzech lat. Wydłużamy czas na przygotowanie do nauki czytania i pisania, a skracamy do minimum czas opanowywania względnie płynnego pisania i sprawnego czytania ze zrozumieniem. Każde zajęcia z glottodydaktyki to niesamowita fabuła i ciekawa przygoda, w której dziecko odkrywa, działa i przeżywa emocje, a jednocześnie (nieświadomie) ćwiczy sprawność analizatora słuchowego, wzrokowego i kinestetyczno-ruchowego.
Podczas zajęć z dziećmi stosujemy Metodę Ruchu Rozwijającego Sherborne. Urzekająca prostotą i naturalnością metoda ta swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim temu, że właściwie jest to system ćwiczeń – zabaw – relacji. Założeniem jest rozwijanie przez ruch:
Dążymy do tego, żeby dzieci „zaprzyjaźniły się” z matematyką, żeby nie zniechęcały się trudnościami, ale chętnie podejmowały się wysiłku intelektualnego. Treści z zakresu matematyki realizowane są według metody zwanej "Dziecięcą matematyką" autorstwa pedagoga prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, dodatkowo wzbogaciliśmy program o program aktywności twórczej dziecka „Cyferkowo”. Dzieci w trakcie atrakcyjnych zabaw dydaktycznych oraz codziennych czynności zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie: orientacji przestrzennej, mierzenia długości, ważenia, liczenia, począwszy od liczenia przedmiotów, przez liczenie na palcach aż do sprawnych obliczeń w pamięci, zapisywania działań matematycznych (cyfry, znaki), rozwiązywania zadań z treścią.
Wzbudzamy w dziecku zainteresowanie sztuką poprzez poznawanie różnorodnych środków przekazu artystycznego. Oferujemy pełną gamę zajęć artystycznych (warsztaty plastyczne, ceramiczne, balet, rytmika, taniec), podczas których każdy przedszkolak odnajdzie swoją pasję. Często organizujemy wyjazdowe spotkania ze sztuką np. do teatru. Dzieci biorą udział w przedstawieniach i koncertach, dzięki którym oswajają się z publicznymi występami i zasadami autoprezentacji. Dostarczamy naszym podopiecznym akcesoria, materiały, narzędzia i środki do swobodnej aktywności plastycznej, muzycznej oraz teatralnej.
W naszym przedszkolu stosujemy program „Przyjaciele Zippiego”, który ułatwia rozwiązywanie konfliktów i problemów między dorosłymi a dziećmi. Opieramy się na aktywnym słuchaniu, współpracy, współdziałaniu, zawieraniu umów. Uczymy też budowania prawidłowych relacji dziecko-dziecko. Program „Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.